Лондонський метрополітен є легендарним, як через свою розгалужену та ефективну мережу, так і через те, що це найстаріша підземна залізниця у світі.
Перші парові поїзди з'явилися в лондонському метро на лінії Метрополітен ще в 1863 році.
Забронюйте готель поруч зі станцією метро
Лондонське метро настільки популярне, що найбільший відсоток сувенірів та туристичних товарів містить елементи лондонської підземки. Серед найвідоміших сувенірів - типова емблема метрополітену (червоне коло з синьою перехресною лінією з назвою станції) або знакове оголошення "Please Mind the Gap Between the Train and the Platform", що попереджає пасажирів на кожній станції про відстань між потягом і платформою.
В англійській мові найчастіше використовується вираз The Tube, рідше і більш формально - London Underground.
Мережа з 11 ліній метро доповнюється кількома маршрутами автоматичного метро DLR, лондонським фунікулером і регулярними поїздами, які також можна використовувати для пересування містом.
Лінії метро та пересадочні вузли
Лондонське метро (а на околицях міста - наземне) перетинають 11 ліній метро, які доставлять вас до всіх визначних пам'яток і визначних місць.
Якщо вам потрібні швидкі переїзди по центру міста, ви можете чудово пересуватися на метро, не користуючись автобусами. Станції метро є буквально на кожному кроці в центрі міста.
У Лондоні ви зустрінете 2 типи маршрутів: підземні, з нижчими і більш тісними поїздами, і наземні, зі значно просторішими поїздами.
Лінії метро в Лондоні розрізняють за кольором та історичною назвою:
- Bakerloo Line (коричнева) - перетинає Лондон з південного сходу на північний захід, має довжину 23 км і була відкрита в 1906 році, це лінія метро. Лондонське око, Трафальгарська площа, цирк Пікаділлі, Оксфорд-стріт, Риджентс-парк
- Central Line (червоний) - напрямок зі сходу на захід, другий за завантаженістю маршрут у Лондоні, має довжину 74 км і розгалуження на обох кінцях. Це підземний маршрут, який працює з 1900 року. Пам'ятки по дорозі: Оксфорд-стріт, Гайд-парк, Британський музей, Кенсінгтонський палац, Собор Святого Павла
- Circle Line (Жовта) - напівкільцева лінія навколо центру міста, що проходить через основні станції, має довжину 27 км, підземна, працює з 1884 року. Вестмінстерський палац, Вестмінстерське абатство, Біг-Бен, Даунінг-стріт, Букінгемський палац, Кенсінгтонський палац, Собор Святого Павла, Лондонський Тауер, Тауерський міст, Лондонське око, Sky Garden, Барбакан
- District Line (зелений) - проходить через центр Лондона біля Темзи, на заході розгалужується на кілька гілок, протяжністю 64 км, працює з 1868 року. Це підземний маршрут з більш місткими поїздами. Пам'ятки по дорозі.
- Elizabeth Line (Фіолетовий) - Останній проект "Crossrail" фактично об'єднує нову лінію метро, що включає в себе оригінальний потяг до аеропорту Хітроу, нову лінію метро через центр Лондона і ще одну оригінальну лінію на схід до Шенфілда і району Кенері-Уорф. Пам'ятки по дорозі: Британський музей
- Hammersmith & City Line (Рожева) - друга найменш використовувана лінія проходить із заходу на схід через Північний центр, покриваючи 25 км і працюючи з 1863 року. Це підземний маршрут. Пам'ятки по дорозі: Барбакан
- Jubilee Line (сірий) - найновіша лінія метрополітену, відкрита в 1979 році, є підземною і має довжину 36 км. Грінвіч, Тейт Модерн, The Shard, театр "Глобус", Вестмінстерський палац, Вестмінстерське абатство, Біг-Бен, Даунінг-стріт, Лондонське око
- Metropolitan Line (Фіолетова) - найстаріша лінія, що веде з центру далеко за межі Лондона, підземний маршрут відкрито в 1863 році, довжина 63 км, розгалужується на північному кінці. Пам'ятки по дорозі: Барбікан
- Northern Line (Чорна) - лінія з півночі на південь з найскладнішим розгалуженням є найбільш завантаженою за всю історію. Це підземний маршрут довжиною 58 км, відкритий у 1890 році. Вестмінстерський палац, Вестмінстерське абатство, Біг Бен, Даунінг-стріт, Лондонське око, Британський музей, Камден-маркет, Скай-гарден, The Shard, Оксфорд-стріт
- Piccadilly Line (Темно-синій) - третій за завантаженістю та глибиною маршрут метро в центрі, має довжину 71 км і розгалужується на захід. Він веде, зокрема, до аеропорту Хітроу, відкритий у 1906 році. Пам'ятки по дорозі: Цирк Пікаділлі, Гайд-парк, Букінгемський палац
- Victoria Line (Блакитна) - друга найновіша і друга найкоротша лінія, відкрита в 1968 році, це 21-кілометровий підземний маршрут. Пам'ятки по дорозі: Оксфорд-стріт, Букінгемський палац
- Waterloo & City Line (Бірюзова) - найкоротша лінія довжиною всього 2 км, це підземний маршрут і не має станцій, окрім кінцевих Ватерлоо і Банку. Лінія працює з 1898 року.
Спочаткупересадки можуть здатися хаотичними, особливо через часто тісний простір історичних станцій метро і довгі коридори, що звиваються в різні боки з безліччю сходів і ескалаторів.
Але якщо ви будете послідовно читати вказівники, ви не заблукаєте.
Вказівники дуже чіткі і приведуть вас саме туди, куди ви прямуєте. Важливо завжди знати назву кінцевої станції в тому напрямку, куди ви прямуєте. Тоді ви ніколи не заблукаєте.
Ціни на квитки і як їх купити?
Лондон і околиці розділені на 6 тарифних зон, від цього залежить і ціна вашого квитка.
Найпростіший і найдешевший спосіб оплати квитків - власною кредитною карткою (безконтактною).
Ви входите на кожну станцію метро через турнікети, де прикладаєте картку до жовтого зчитувача і проходите. При виході зі станції ви знову проходите через турнікет, де ви повинні знову прикласти картку до зчитувача, щоб вартість проїзду була розрахована правильно.
Система також працює при оплаті мобільним телефоном, годинником або іншим пристроєм, в який можна завантажити власну картку.
На зміну системі денних квитків приходить так званий "квиток на весь день". Daily Caps, Максимальна сума, яка може бути списана з вашої картки за календарний день, замінюється на максимальну суму за добу. Якщо ви досягли цього ліміту, вам все одно доведеться прикласти картку до турнікету, але більше з вашої картки нічого не буде знято. Через високу вартість разового проїзду в Лондоні, ви завжди будете досягати максимального ліміту на день.
Ви також можете використовувати паперові квитки, але вони коштують дорожче, ніж оплата карткою. З іншого боку, ті ж самі ціни застосовуються при оплаті за допомогою Oyster Card, що не є доцільним для туристів, оскільки її вартість покупки становить 5 gbp і немає ніяких переваг у використанні перед вашою власною карткою.
- Зона 1 або 1+2: безконтактний 8,90 gbp / 16,60 gbp з паперовим квитком, тижневий максимальний тариф 44,70 gbp
- Зони 1-3: безконтактний 10,50 gbp / 16,60 gbp з паперовим квитком, максимальний тижневий тариф 52,50 gbp
- Зони з 1 по 4: безконтактний 12,80 gbp / 16,60 пенсів з паперовим квитком, максимальний тижневий тариф 64,20 пенсів
- Зони з 1 по 5: безконтактний 15,30 gbp / 23,60 gbp з паперовим квитком, максимальний тижневий тариф 76,40 gbp
- Зони з 1 по 6: безконтактний 16,30 gbp / 23,60 gbp з паперовим квитком, максимальний тижневий тариф 81,60 gbp
- Повний прайс-лист: tfl.gov.uk/fares
Максимальний тижневий тариф розраховується для кожного календарного тижня з понеділка по неділю. Тому, якщо ви перебуваєте в Лондоні, наприклад, з середи по середу, ваш тижневий ліміт почне рахуватися двічі - з середи по неділю та з понеділка по середу.
Вартістьразових поїздок у центральній частині Лондона становить від 2,50 до 6 пенсів.
Карта ліній лондонського метро
Ми створили інтерактивну карту метрополітену, лінії Елізабет, автоматичного метро DLR та поїздів лондонської підземки тут:
Офіційні карти метро та поїздів у Лондоні можна завантажити з веб-сайту Transport for London: tfl.gov.uk/maps/track/national-rail
Перебої в роботі метро та сигнали
Через вік і складність системи лондонського метрополітену, слід очікувати дуже частих закриття, зазвичай у вихідні дні. Однак іноді трапляються і надзвичайні ситуації, а іноді навіть деякі станції закриваються через брак персоналу.
Завжди корисно перевіряти на сайті транспортної компанії розділ про закриття, щоб дізнатися, чи працює ваша лінія метро за повним маршрутом.
Також корисно мати офлайн-карту метро, завантажену на мобільний телефон, оскільки в підземних частинах метро немає сигналу.
DLR: Доклендська легка залізниця
Східна частина Лондона, де знаходиться модний район Кенері-Уорф, обслуговується кількома лініями автоматичного метро DLR без водія.
Прямі лінії DLR проходять за наступними маршрутами:
- Bank - Limehouse - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
- Банк - Лаймхаус - Поплар - Каннінг Таун - Лондонський міський аеропорт - Вулвіч Арсенал
- Тауерські ворота - Лаймхаус - Поплар - Каннінг Таун - Роял Вікторія - Бектон
- Стратфорд Інтернешнл - Стратфорд - Вест Хем - Каннінг Таун - Лондонський міський аеропорт - Вулвіч Арсенал
- Стратфорд - Вест Хем - Поплар - Кенері Ворф - Катті Сарк - Грінвіч - Льюїшем
Система продажу квитків така ж, як і в метро. Ви проходите на станцію та зі станції через турнікети зі зчитувачами карток.
Потяги метро та Національної залізниці
Мережа метрополітену та ліній DLR доповнюється звичайними наземними поїздами, які частково експлуатуються Лондонським транспортом (London Overground та Elizabeth Line), а частково різними залізничними компаніями, що курсують з Лондона до інших пунктів призначення в Англії під брендом National Rail.
Всі місцеві залізничні послуги в межах лондонських зон 1-9 можна використовувати за тарифами, вказаними вище. Оплата квитків власною кредитною карткою через турнікети, які ви проходите на кожній станції, працює так само.